Поради молодим викладачам

1. Викладач повинен ретельно готуватись до уроку. Він зобов'язаний добре вивчити не тільки матеріал з підручника, а й додаткову навчальну та методичну літературу, скласти конспект та поурочний план.

2. На уроці викладач повинен керуватись поурочним планом і дотриму­ва­тись всіх елементів плану. Якщо, наприклад, в поурочному плані є такі елементи як "перевірка домашнього завдання", "опитування", "подача нового матеріалу", "закріплення нового матеріалу" та ін., то необхідно витримати всі вказані елементи з відповідно вказаним дозуванням часу.

3. Опитування учнів можна проводити різними способами: фронталь­но, письмово, індивідуально і т.п. Слід пам'ятати, що завдання опитування полягає не тільки в тому, щоб перевірити знання учнів, а й закріпити та поглибити їх знання з попереднього матеріалу.

4. Після опитування викладач робить певні висновки. Він називає прізвища тих учнів, які слабо підготувались до уроку, або зовсім не підготувались до уроку. Якщо в заданому матеріалі виявились важкі, незрозумілі питання, то викладач повинен повторно їх роз'яснити.

5. Викладач робить плавний перехід до нового матеріалу. Називає тему уро­­­ку, вказує навчальну і виховну мету, проводить мотивацію нового матеріалу, підкреслює зв'язок між даним матеріалом і життям, вказує основну і додаткову літературу по даній темі.

6. Новий матеріал викладач подає змістовно, глибоко, цікаво, емоційно. Якщо в новому матеріалі зустрічаються важкі місця, то мистецтво викладача полягає в тому, щоб ці складні питання подати в простій зрозумілій формі.

7. Часто, під час подачі нового матеріалу, в класі - тиша, створюється враження, що учні уважно слухають. Викладач повинен бути психологом і переконатися в тому, чи учні дійсно уважно слухають, чи тільки тихо сидять, а думають про щось інше. Це проявляється тоді, коли викладач розказує нецікаво, а учні пасивно слухають, коли між викладачем і учнями немає зворотного зв'язку. Тому виклад нового матеріалу слід обов'язково проводити при активній участі учнів.

8. При проведенні уроку слід раціонально використовувати те, що дозво­ляє ефективно провести весь урок, змістовно і глибоко викласти новий матеріал та добре його закріпити. В багатьох випадках закріплення нового матеріалу або зовсім відсутнє, або формальне. Слід врахувати, що в такій ситуації, коли з багатьох предметів або відсутня література, або її недостатньо, закріплення нового матеріалу - обов'язкове. Учень повинен на уроці не тільки ознайомитись з новим матеріалом, але й значну його частину засвоїти.

9. Викладач на уроці повинен мати відповідний зовнішній вигляд, бути охайно одягнутим, слідкувати за культурою мови своєї і учнів. По відношенню до учнів викладач повинен бути в достатній мірі строгий, але справедливий. Педагогіка співробітництва допускає відношення між викладачем та учнем як рівного з рівним, пам'ятаючи, що чим з більшою повагою викладач буде відноситись до учня, тим з більшою повагою учень буде відноситись до викладача. Викладач повинен виробляти в собі таку рису як терпеливість і вміння стримувати свої емоції навіть тоді, коли хтось із учнів намагається порушити дисципліну навмисно, щоб вивести викладача з рівноваги.

10. Молоді викладачі зобов'язані систематично підвищувати свій методи­чний та педагогічний рівень, працюючи з відповідною навчальною та методичною літературою. Один із ефективних способів підвищення педагогічної май­стерності є відвідування уроків досвідчених викладачів.


Написання поурочного плану

Поурочний план - дзеркало роботи викладача, пишеться систематично на кожний урок і повинен бути змістовний і акуратний.

Поурочний план повинен включати такі основні питання: дату, наймену­вання класу, тему і мету уроку, питання для опитування, розгорнутий план викладу нового матеріалу, питання, задачі чи приклади для повторення та закріплення нових знань, проблемні питання, домашнє завдання, унаочнення уроку, методику його проведення.

Краще всього поурочний план вести в одному зошиті і писати на одній сторінці листа, а другу сторінку залишити для заміток, де можна записати на майбутнє цікаву для себе думку, чи більш вдалий спосіб викладу матеріалу, вирізку з газети, новинки в галузі іт. д.

Складаючи поурочний план, викладач повинен думати і про те, щоб урок був змістовний, цікавий і приніс учням не тільки знання, а й задоволення.


Підготовка викладача до уроку

Готуючись до уроку, викладач повинен вияснити тему уроку, мету уроку, тип уроку, основні питання уроку.

Проаналізувати результати попередніх уроків.

Переглянути план попереднього уроку.

Вивчити матеріал з підручника, переглянути спеціальну та методичну літературу.

Підібрати наглядні посібники, фактичний матеріал, методичну літературу, роздатковий матеріал.

Продумати план уроку, питання та їх послідовність.

Врахувати вікові особливості учнів, важкі для розуміння місця.

Скласти план уроку, конспект уроку.

Оцінити навчальне і виховне значення матеріалу.

Підготувати все необхідне для уроку.

Перевірити готовність до уроку свою, учнів, обладнання.


Аналіз уроку

1. Загальні відомості про урок.Дата, клас, назва предмету, прізвище викладача, готовність класу, кількість учнів, тема уроку, мета уроку.
2. Тип уроку.Доцільність вибраного типу уроку з точки зору вивчення даної теми. Наскільки чітко і послідовно розміщені окремі елементи уроку.
3. Зміст уроку.Відповідність з програмою, повнота та науковість поданого матеріалу. Зв'язок теорії з практикою, зв'язок з сучасністю, доступність викладу, чи володіє викладач в достатній мірі матеріалом.
4. Метод викладання.Чи відповідає метод викладання змістові і типу уроку, а також віковим особливостям учнів. Чи забезпечується принцип наочності та активності навчання? Види самостійних робіт учнів, їх методична цінність. Способи перевірки та оцінки знань учнів. Способи перевірки домашнього завдання.
5. Перевірка учнів.Наскільки учні були включені в активну роботу пізнання і засвоєння. Чи були вони уважні, зацікавлені. Чи були порушення дисципліни на уроці, чим це викликано?
6. Перевірка викладача.Уміння володіти класом, організувати його для роботи, його активність. Уміння створювати добру дисципліну, стиль і тон в роботі. Педагогічний такт, емоційність. Зовнішній вигляд, культура мови, чи користується авторитетом у учнів.
7. Результати уроку.Виконання плану. Досягнення мети. Об'єм і якість знань. Виховне і навчальне значення уроку.
8. Висновки і пропозиції.Позитивні та негативні сторони уроку. Як удосконалити позитивні сторони уроку і як уникнути негативних сторін. Оцінка уроку.

Рекомендації для класних керівників


1. Завести журнал планування і обліку роботи з групою на весь період навчання.

2. Класний керівник повинен добре вивчити кожного учня своєї групи, його позитивні і негативні сторони, склад сім'ї, матеріальне становище, тощо.

3. Дуже уважно потрібно підходити до вибору старости та активу групи, які повинні бути першими помічниками в роботі класного керівника.

4. В своїй роботі класний керівник повинен планувати такі заходи, які б сприяли згуртуванню групи: конкурси, екскурсії, змагання, туристичні походи, огляди художньої самодіяльності та ін.

5. В багатьох учнів є певні здібності до спорту, до художньої самоді­яльності, до літератури чи мистецтва, добрі організаторські здібності та ін. Класний керівник повинен сприяти дальшому розвитку цих здібностей.

6. Класний керівник повинен підтримувати тісні зв'язки з батьками. Не рідше як один раз в місяць учні пишуть батька додому листи, в яких вказують поточні оцінки з предметів. Ці листи перевіряє класний керівник.

7. Не рідше одного разу в семестр класний керівник проводить батьківські збори, на яких інформує батьків про стан успішності і дисципліни в групі, про труднощі і проблеми, які виникають в окремих учнів, а також відзначає кращих учнів.

8. Класний керівник відповідно до плану проводить класні збори, на яких учні обговорюють широкий спектр питань, які їх хвилюють. Доцільно, щоб учні висловили усно чи в письмовій формі свої претензії до викладачів, до адміністрації, до якості проведення уроків і т. ін.

9. Якщо учень попадає в скрутне становище, то класний керівник допо­магає учневі вирішити ці складні питання. При потребі класний керівник сповіщає батьків.

10. В своїх планах класні керівники обов'язково включають питання патрі­о­тичного виховання, екологічного виховання та питання культури і поведінки учнів.


Рекомендації для завідуючих кабінетами

1. Завідуючий кабінетом чи лабораторії проводить роботу згідно плану, за­твердженого заступником директора з навчальної частини.

2. В своїх планах завідуючим кабінетами та лабораторіями рекомендується включати такі питання:

2.1. Зміцнення та поповнення матеріальної бази кабінету чи лабораторії.

2.2. Поповнення кабінету чи лабораторії новими унаочненнями: плакатами, моделями, діючими експонатами, комп'ютерною технікою та відеоапаратурою.

2.3. Внесення змін до плакатів та методичних розробок відповідно до но­вих стандартів та вимог.

2.4. Ремонт та вдосконалення роботи технічних засобів навчання.

2.5. Підготовка матеріалів, необхідних по даному предмету для зйомки на відеомагнітофон.

2.6. Поповнення комплексу методичного забезпечення.

2.7. Організація і робота предметного гуртка.

2.8. Ремонт кабінету, покращення його естетичного вигляду.

2.9. Робота по збереженню майна кабінету.

2.10. Приймати участь у конкурсі кабінетів.

2.11. Переймати досвід роботи кращих кабінетів не тільки нашого коле­джу, а й інших навчальних закладів.

2.12. Оновлювати та доповнювати інструкції для лабораторних робіт згід­но навчальних планів.

2.13. Оновлювати та реконструювати лабораторні стенди та лабораторне обладнання з метою якісного та ефективного проведення лабораторних робіт.

2.14. При кабінетах спецдисциплін сформувати базу прикладних комп'ю­терних програм.

Кiлькiсть переглядiв: 294

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.