Корекційна та профілактична робота з учнями схильними до девіантної поведінки
1.Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці й ознаки емоційних розладів, включає:
-бесіди з класоводами, класними керівниками та вчителями – предметниками;
-спостереження в класах;
-тестування, соціометричні дослідження, аналіз анкет школярів;
-бесіди та консультації для батьків, діти які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці та ознаки емоційних розладів.
2.Визначення причин труднощів учнів можливе через:
-індивідуальні обстеження цих дітей (тестування, бесіди, інтерв’ю);
-функціональний аналіз проблем дитини, виявлення головних причин, які обумовлюють труднощі;
-визначення виду девіантної поведінки та міри небезпеки.
3. Можливі шляхи подолання труднощів:
-переадресування до спеціалістів – дитячого психоневролога,
-психотерапевта, в соціальні служби;
-індивідуальна чи групова психолого–педагогічна корекція;
-робота психолога із сім’єю: рекомендації щодо перебудови сімейних стосунків, зміни стилю виховання;
-рекомендації учителям про вибір індивідуального педагогічного стилю спілкування з певною дитиною;
-зниження вимог до виконання навчальної програми;
-тимчасовий перехід на індивідуальну “ домашню ” форму навчання;
-зміна дитячого колективу;
-переведення до іншого вчителя;
-заохочення до позашкільної діяльності, створення «ситуації успіху»;
-допомога сім’ї з боку вчителів, соціальних педагогів, служб з охорони дитинства;
-клопотання про позбавлення батьківських прав.
4. Психологічна просвіта вчителів та батьків включає:
-психолого–педагогічні семінари: «Емоційні розлади в дітей», «Фактори, які впливають на суїцидальну поведінку в молодому віці», «Шляхи допомоги при потенційному суїциді».
-виступи на батьківських зборах, «батьківських університетах», де в узагальненому вигляді повідомляються дані, отримані в результаті психологічних досліджень, пропонують рекомендації для поліпшення емоційного клімату сім’ї, запобігання та корекції емоційних дитячих розладів, шляхи профілактики суїциду. На індивідуальні консультації
-запрошуються батьки дітей, які схильні до девіантної поведінки.
5. Робота практичного психолога з педагогічним колективом:
-психолого–педагогічний консиліум чи спеціальна рада, присвячена профілактиці суїцидів. Під час підготовки до педради проводиться вивчення психологічного клімату в учнівських колективах, розподілу ролей, виявлення учнів, які займають статус лідерів чи аутсайдерів і складання списків по кожному класу;
-індивідуальні бесіди та консультації з педагогами за результатами тестувань, спостережень, рекомендації щодо вибору адекватних методів педагогічного впливу стосовно класу в цілому і окремих учнів;
-педагогічні консиліуми по окремих учнях;
-участь у розробці заходів з наданням допомоги дітям із соціально–неблагонадійних сімей.
6. Корекційні заходи з учнями:
-групи психологічної корекції, тренінгові групи із залученням дітей, які виявили схильність до емоційних розладів;
-групові та індивідуальні консультації з учнями;
-окремі елементи соціально–психологічного тренінгу з групою учнів;
-розбір кризових ситуацій в колективі класу.
7. Робота з батьками:
-виступи на батьківських зборах;
-зустрічі з членами сім’ї;
-індивідуальне консультування: рекомендації з налагодження дитячо-батьківських стосунків, зміни, у разі необхідності, стилю виховання;
-переадресування до інших спеціалістів.
Коментарi