ПЛАН
РОБОТИ БОЯРСЬКОГО НВК «КОЛЕГІУМ - ЗОШ І-ІІІ ст. №3»
з профілактики правопорушень
на І-ий семестр 2018-2019н.р.
Вступ
Проблема попередження і подолання негативної девіантної поведінки дітей - актуальна проблема сучасної педагогічної науки і суспільства . Сьогодні ми маємо інші суспільно-політичні та економічні умови життя, інші орієнтири в суспільстві, ніж кілька років тому. Інтереси молоді, з одного боку, і з іншого – неможливість суспільства їх задовольнити., зміна ціннісних орієнтацій і ідеалів стають оним із чинників поширення девіантної поведінки серед школярів.Кризові явища суспільства позначаються і на сім'ї (економічні, політичні,етичні фактори можуть впливати на розвиток сімї як позитивно так і негативно. На становлення особистості, як відомо, впливають три основні чинники – спадковість,середовище і виховання. Школа, як соціальний інститут може намагатись вплинути на виховання. На жаль інші чинники від шкільного впливу не залежать. Ми не можемо змінити спадковість, не можемо змінити середовище, у якому перебуває дитина, не завжди можемо впливати на виховання, але в той час, поки дитина знаходиться у стінах школи, вона має право отримати якомога більше інформації про наслідки девіантної поведінки, має бути залучена до навчально-виховного процесу зусиллями всіх шкільних структур. Поширення наркоманії, алкоголізму, злочинів та правопорушень серед неповнолітніх - це проблема суспільства. Школа навіть не має законних важелів впливу, окрім виховної і роз’яснювальної роботи. Школа потребує підтримки держави у вирішенні таких важливих питань , як робота з дітьми, яки опинились у складних життєвих обставинах. Тому адміністрація школи, виховний сектор і психологічна служба покликана побачити не тільки різноманіття причин девіантної , афективної, асоціальної поведінки, а і можливості для їх профілактики.
Девіантна поведінка являє собою систему вчинків особистості, що відхиляються від загальноприйнятої норми (норми психічного здоров'я, права, культури, моралі тощо).
· Біологічні причини девіантної поведінки(органічне враження головного мозку внаслідок патології вагітності і пологів, внутрішньоутробних і ранніх постнатальних порушень, інтоксикацій, мозкових інфекцій, черепно-мозкових травм; патологія нервової системи.
· Індивідуально-психологічні чинники
- специфічні риси в межах психічної норми: несформованість емоційної сфери і навичок спілкування, пасивно-залежний тип комунікацій, порушення самоконтролю і самооцінки, розгальмованість, агресивність, тривожність, порушення гендерної ідентичності, гіперсексуальність, акцентуація характеру;
- пограничні стани: психогенні розлади (неврози, реактивні депресії, розлади адаптації, гострі і посттравматичні стресові розлади, деприваційні порушення), психосоматичні захворювання, психопатії, соціальна і педагогічна занедбаність;
- психопатологічні стани: розумова відсталість, шизофренія, ендогенні депресії.
· Соціальні причини пов'язані з несприятливими особливостями взаємодії особистості зі своїм найближчим оточенням, з негативним впливом соціуму на розвиток особистості.
· Педагогічні – виявляються в недоліках сімейного виховання та організації навчально-виховного процесу у закладах освіти.
До психологічних проявів девіантної поведінки особистості відносять такі:
Ø духовні проблеми, зокрема, відсутність або втрату сенсу життя, переживання внутрішньої порожнечі, блокування самореалізації духовного потенціалу тощо;
Ø деформацію ціннісно-мотиваційної сфери, несформовані або редуковані моральні цінності (совість, відповідальність, чесність), переважання девіантних цінностей, ситуативно-егоцентричну орієнтацію, фрустрованість вищих потреб, внутрішні конфлікти, малопродуктивні механізми психологічного захисту;
Ø емоційні проблеми: тривогу, депресію, переважання негативних емоцій, алекситимію (ускладнення в розумінні своїх переживань і невміння сформулювати їх у словах), емоційне огрубіння (втрата здатності визначати доцільність, доречність тих чи інших емоційних реакцій, дозувати їх), афективність тощо;
Ø проблеми саморегуляції: неадекватність самооцінки і рівня домагань, недостатній розвиток рефлексії, самоконтролю, низький рівень адаптивних можливостей;
Ø викривлення у когнітивній сфері: стереотипність, ригідність мислення, обмеженість або недостатній розвиток пізнавальної сфери, наявність забобонів;
Ø негативний життєвий досвід: наявність шкідливих звичок, психічних травм, насильства, соціальної некомпетентності тощо.
Адміністрація школи, психологічна служба, класні керівники встановлюють певні форми співробітництва з батьками,учнями «групи ризику», з іншими організаціями (КМСН),БЦРБ,районний методичний ЦПП тощо,яке передбачає розв’язання таких завдань:
· Включення батьків у виховну діяльність закладу освіти;
· Правова просвіта батьків;
· Надання батькам допомоги в сімейному вихованні;
· Утвердження цінностей здорового способу життя дитини в сім’ї та школи ;
· Корекційно - розвивальна робота;
· Спільну зі школою організацію соціального захисту дітей;
· Спільну організацію проведення дозвілля дітей.
Для ефективності роботи повина існувати система заходів, спрямованих на вироблення єдиних вимог школи і сім’ї до учнів, організацію індивідуальної роботи, пропаганду кращого досвіду сімейного виховання, залучення батьків до організації поза навчальної роботи школи.
Координує таку роботу Координаційна рада по профілактиці правопорушень і девіантної поведінки серед школярів.
Психолого-педагогічний консиліум -основними завданнями якого є виявлення характеру і причин відхилень у навчанні й поведінці учнів; розроблення програми виховних заходів, спрямованих на корекцію відхилень та на розвиток здібностей, талантів; обговорення і прийняття рішень з приводу конфліктних ситуацій.
Завдання практичного психолога у роботі консиліуму – допомогти педагогам оцінити інтелектуальний розвиток учня, основні якості його особистості, показати складність і неоднозначність проявів його поведінки, ставлень, розкрити проблеми самооцінки, мотивації, особливості пізнавальних та інших інтересів, емоційного настрою, а головне - забезпечити підхід до дитини з позитивною гіпотезою відносно перспектив її подальшого розвитку і намітити програму роботи з нею.
Вчителі - предметники та класний керівник інформують про інтереси, здібності учня, залучення його до позакласної та позашкільної діяльності, роботи в гуртках, секціях, клубах.
Медичний працівник повідомляє про стан здоров'я дитини.
Координаційна рада може пропонувати такі форми психопрофілактичної роботи:
Ø організація соціального середовища, в рамках якого передбачається формування настанов на здоровий спосіб життя, (робота із сім'єю - виховні години,Батьківський університет, тренінги , консультації тощо)
Ø формування соціальних зон підтримки, зокрема, через організацію і підтримку громадських організацій, молодіжних рухів; (це співпраця із молодіжними міськими організаціями, службою сім'ї та молоді і т.п.)
Ø інформування, що передбачає вплив на когнітивні процеси особистості для підвищення її здатності приймати конструктивні рішення щодо власної поведінки; здійснюється через організацію лекцій, бесід, групових дискусій, поширення відео - і телефільмів тощо;
Ø активне навчання соціально-корисним навичкам, активізація особистісних ресурсів, що реалізуються на тренінгах, зокрема, тренінгах, у групах спілкування і особистісного зростання тощо;
Ø організація діяльності, альтернативної девіантній поведінці, зокрема, через залучення особистості до пізнавальної діяльності, спорту, мистецтва, випробування себе у позитивній діяльності (шкільні спартакіади, КВН, гуртки, діяльність шкільного самоврядування,подорожі, тощо);
Ø організація здорового способу життя, що передбачає розвиток екологічної культури особистості, дотримання режиму навчання й відпочинку.
ВЕРЕСЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1. | Планування роботи та оформлення документації. Підготовка питань та заходів по попередженню правопорушень у плануванні роботи класних керівників. | Плани |
2. | Координація планів роботи з кримінальною міліцією і інспекцією у справах неповнолітніх. | Перспективний план роботи |
3. | Семінар для вчителів:старших класів «Сутність і причини девіантної поведінки»(за матеріалами О. В. Змановської) мультимедійна презентація | |
4. | Проведення заходів щодо виявлення учнів девіантної поведінки | Формування картотеки учнів, які потребують підвищеної уваги |
5. | Діагностика учнів схильних до девіантної поведінки | Оформлення інд. карток |
6. | Організація контролю відвідування з метою виявлення прогулів.(оформлення і ведення журналу відвідування | Контроль відвідування учнями школи |
7. | Індивідуальна робота з учнями. |
ЖОВТЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1. | Вивчення матеріально-побутових умов учнів школи з метою попередження бездоглядності та правопорушень | Створення банку даних сімей, що потребують особливої уваги |
2. | Консультації з районним центром практичної психології та залучення шкільних психологів до роботи щодо попередження дитячої та підліткової злочинності. | Впровадження програм |
3. | Проведення діагностичних індивідуальних і групових бесід з метою ранньої виявлення та попередження девіантної поведінки учнів | Результати діагностики. |
4. | Створення банку діагностичних методик | Створення банку. |
5. | Індивідуальна робота з батьками учнів схильних до правопорушень | |
6. | Аналіз контролю відвідування. | Виявлення учнів, що пропускають уроки. |
7. | Виявлення причин прогулів учнів(інд. робота з учнями, що прогулюють уроки) |
ЛИСТОПАД
№ | Зміст | Очікувані результати |
1. | Проведення с/п дослідження «соціометрія» | Моніторинг соціальних зв'язків |
2. | Планування і проведення місячника „Здорового способу» | Залучення учнів до |
3. | Конкурс малюнків та плакатів „Я проти..."(антиреклама шкід.звич) | Підсумки конкурсу |
4. | Конкурс стен газет – «Батьки, ми копіюємо ваші звички» | Підсумки конкурсу |
5. | Змагання КВН: „Здоровеньки були!". (8-11 класи) | Задіяність учнів |
6. | Вивчення питання профілактики наркоманії серед підлітків | Моніторинг якості |
7. | Проведення психолого педагогічного семінару на МО класних керівників на тему: „Методичні рекомендації щодо здійснення соціально-педагогічної роботи та соціально-правового захисту дітей, які потрапили в складні життєві обставини " | Інформованість класних керівників. |
8. | Інформація на засіданні загально - шкільного батьківського комітету про стан профілактичної роботи з учнями, що схильні до правопорушень. | Інформованість батьків. |
9. | Індивідуальна робота з учнями | |
10. | Аналіз контролю відвідування. Складання аналітичної довідки за 1 чверть. | Виявлення учнів, що не відвідують уроки. |
ГРУДЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1 | Аналіз стану роботи з учнями, що схильні до правопорушень по класах. | Моніторинг якості |
3 | Зведення результатів соціально-психологічного дослідженння стану вживання алкоголю, тютюну, наркотиків серед учнів 9-11 класів. | Результати дослідження |
4 | Зведення результатів соціально-психологічного дослідження ставлення до шкідливих звичок учнів 6-8 класів. | Результати дослідження |
5 | Індивідуальна робота з учнями | |
6 | Аналіз контролю відвідування. | Виявлення учнів, що Пропускають уроки. |
7 | Лекція-бесіда:„Майнова,кримінальна, Адміністративна відповідальність неповнолітніх". (8-Пкл) | Інформованість учнів. |
8 | Підведення підсумків місячника «Здоровий спосіб життя» | |
9 | Батьківські збори по паралелях «Насильство у сім'ї» «Мотивація навчання» «Твоя дитина –УСПІШНА!» |
СІЧЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1. | Планування роботи та оформлення документації. Підготовка питань та заходів по попередженню правопорушень у плануванні роботи класних керівників. | Плани |
2. | Індивідуальна робота з учнями | За запитом |
3. | Аналіз контролю відвідування. Складання аналітичної довідки ( за інформацію із журнала відвідування | Виявлення учнів, що Пропускають уроки. |
4. | Початок роботи «Батьківського університету» - профілактична робота з батьками майбутніх першокласників | Просвіта батьків,. |
5. | Засідання координаційної ради по профілактиці правопорушень. Підведення підсумків І семестру. Планування | |
6. | Координація планів роботи з кримінальною міліцією і інспекцією у справах неповнолітніх. | Перспективний план роботи |
7. | Організація рейдів членів БК в неблагонадійні сім”ї. | Акти обстеження неблагонадійних сімей |
8. | Проведення заходів щодо виявлення учнів девіантної поведінки | Діагностика учнів схильних до девіантної поведінки |
9. | Заняття по вивченню Конвенції про права дитини. | Проведення занять |
10. | Перевірка викладання гурткової роботи та стану залучення учнів девіантної поведінки. | Моніторинг задіяніяності у гуртковій роботі |
11. | Проведення рейду: «Урок» |
ЛЮТИЙ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1. | Індивідуальна робота з учнями | |
2. | Виховні години «Толерантність» , «Ефективність спілкування» | |
3. | Шкільна інтелектуальна олімпіада | Залучення більшості учнів до виконання завдань |
4. | Семінар:Кібербезпека ,небезпечні соціальні мережі» | |
5. | Організація та проведення ділових ігор з метою ознайомлення учнів із ходом і специфікою проходження відбіркових процедур при вступі у ВНЗ і на роботу | Острів, Перехрестя |
6. | Проведення лекції: „Кримінальний кодекс України неповнолітнім” | Проінформованість учнів |
7. | Вивчення питань майбутнього працевлаштування та профорієнтації учнів, що схильні до правопорушень. | Створення банку даних |
БЕРЕЗЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1 | Зустріч батьків з представниками правоохоронних органів на тему: „Закон і відповідальність”. (ЗДВР) | Проінформованість батьків |
2 | Розгляд питань причин деформації підліткової психології в сучасному суспільстві. | Проінформованість класних керівників |
3 | Заняття по вивченню Конвенції про права дитини. | Проведення занять |
4 | Аналіз задіяності учнів школи, що схильні до правопорушень у позакласній роботі | Моніторинг задіяності учнів. |
5 | Розгляд на засіданні Ради директорів учнівського департаменту питань запобігання дитячій злочинності | |
6 | Індивідуальна робота з учнями | |
7 | Аналіз контролю відвідування. | Виявлення учнів, що пропускають уроки. |
КВІТЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1 | Перевірка стану роботи з учнями, що схильні до правопорушень по класах. | Моніторинг якості |
2 | Вивчення питання профілактики наркоманії серед підлітків | Моніторинг якості |
4 | Зведення результатів соціально-психологічного дослідження ставлення до шкідливих звичок учнів 6-8 класів. | Результати дослідження |
5 | Індивідуальна робота з учнями | |
6 | Аналіз контролю відвідування. | Виявлення учнів, що пропускають уроки. |
7 | Проведення батьківського семінару на тему: „Проблемна дитина. Яка вона?!” Зустріч з представниками інспекції у справах неповнолітніх. |
ТРАВЕНЬ
№ | Зміст | Очікувані результати |
1 | Організація профілактичної роботи з учнями девіантної поведінки під час літніх канікул. | |
2 | Аналіз причин правопорушень серед учнів школи | |
3 | Проведення лекції для учнів: „Кримінальна та адміністративна відповідальність за вживання, розповсюдження та зберігання наркотичних засобів” | Проінформованість учнів |
4 | Аналіз контролю відвідування. | Виявлення учнів, що пропускають уроки. |
5 | Аналіз роботи з учнями девіантної поведінки за рік | Моніторинг якості |
8 | Аналіз роботи щодо формування навичок здорового способу життя за рік | |
9 | Планування роботи на новий навчальний рік |
Коментарi